Jsme zpět. Trošku jsme se z mnoha příčin odmlčeli, ale jsme zpět. Doufám, že potěšíme všechny, které stále ještě baví číst naše komentáře.
Dnes něco málo o diskutovaném tématu : elektronické evidenci tržeb
Pustil jsem se do čtení návrhu zákona o evidenci tržeb. Ne zcela rozumím tomu, proč nelze napsat zákon, který by byl dostatečně jasný a zřetelný a logicky uspořádaný a vysvětlení mnoha paragrafů je třeba najít až v důvodové zprávě. Ale budiž.
V první řadě mne zaujalo několik čísel, která jsou samozřejmě jen hrubým odhadem :
Mimochodem : vedlo toho mně velmi “ baví “ číst zprávy, že Česká republika nevyčerpá v letošním roce zdroje z EU v objemu mezi 50 -80 miliardami Kč.
Věřme tomu…
V zásadě podnikatelských subjektů, které mají příjmy za hotové a výjimku by měly tvořit subjekty, které nemají obrat větší než 2 mil Kč za rok a podíl hotovostních tržeb je menší než 20% z obratu. Takovýchto „ osvobozených „ subjektů však nejspíše mnoho nebude, protože jen málo z nich vystavuje faktury a ojediněle prodává za hotové.
Je to tržba za hotové, tržba kartou, stravenkou, šekem, směnkou nebo započtením kauce. Evidovanou tržbou tedy nebude, pokud podnikatel vystaví fakturu a ta je uhrazena převodem na účet.
Nevíme. Legislativní rada vlády navrhla odložení účinnosti zákona, takže se dá očekávat, že systém bude spuštěn k 1.7.2016. Možná….
Měl jsem klienta. Byla to společnost ze Slovenska a její vlastníci si, v bláhové víře ve stabilitu českého právního řádu, založili u nás s.r.o.. Předmět činnosti : vývoj, prodej a servis registračních pokladen. Proč ne, na Slovensku tento byznys fungoval dobře. Po dvou letech a několika stech tisících korun vynaložených na certifikaci pokladních systémů v ČR se dočkali zasloužené odměny : zrušení registračních pokladen. Raději nebudu publikovat slova, kterými počastovali před definitivním odchodem celou naši vládu, zákonodárný sbor a kdovíkoho ještě.
VYHLÁŠKA ze dne
k provedení vybraných ustanovení zákona č. …/ … o evidenci tržeb
Ministerstvo financí stanoví podle § 19 zákona č. …/ … Sb., o evidenci tržeb:
Bezpečnostní kód poplatníka je unikátní identifikátor účtenky a je tvořen transformací
podpisového kódu poplatníka dle matematické funkce SHA1.
(1) Podpisový kód poplatníka prokazuje jednoznačnou vazbu mezi poplatníkem a
vydanou účtenkou. Je vytvořen elektronickým podpisem za použití privátního klíče
poplatníka, ke kterému disponuje veřejným klíčem a certifikátem, a matematické funkce
RSA2048 nad souhrnem údajů účtenky transformovaným dle matematické funkce SHA256.
(2) Souhrn údajů je souvislá řada znaků bez oddělovacích znaků tvořená z DIČ,
identifikace provozovny, pokladního místa, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby a
celková částka tržby uvedených v datové větě.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení zákona upravujícího evidenci tržeb.
Rozumíte tomu, že…..
Prodávat zboží a poskytovat služby tzv. bez dokladu se zřejmě stane velmi rizikovým způsobem podnikání. Sankce, které jsou připravené pro takového odvážlivce, jsou nebetyčné.
Dnes ale vejdu do pekařství a koupím si 2 koláče po 6,50. Položím 13,- Kč na pult a zahryznut do jednoho koláče odcházím. Po spuštění nového systému budu muset počkat, až se nějaký elektronický systém spojí s ministerstvem financí, oznámí mu prodej 2 koláčů, dostane přidělený kód, který se elektronicky vrátí do pekařství, pekař tuto stvrzenku na nějakém zařízení vytiskne a pak mi ji podá spolu s koláči. Já položím na pult 15,- Kč a odcházím. Proč ne 13,- Kč ?. Protože někdo musí celý systém zaplatit a pekař, kdyby to měl nést ze svých výnosů, by nejspíše zkrachoval.
Doporučené články:
Jak stát ukládá nesplnitelné povinnosti, aneb úprava základních listin obchodních korporací